Hoppa till textinnehållet

Vanliga frågor och svar

Telling her something interesting during dinner

Söker du efter svar? Våra vanligaste frågor och svar är det snabbaste sättet att få hjälp. Titta gärna här först innan du kontaktar oss.

  • På grund av rådande omständigheter har vi just nu långa hanteringstider vilket innebär att vi behöver prioritera våra befintliga kunder. För dig som vill ansöka om att bli kund hos oss är det därför långa väntetider.

    Utöver det beror det på om allt underlag som behövs är inskickat och hur komplext ärendet är. Är handlingar och formalia korrekta går det snabbare än om komplettering behövs.

    Under tiden vi handlägger ditt ärende kan vi inte svara på hur lång tid det tar eller svara på enskilda frågor i ärendet.

    Vid ofullständiga ansökningshandlingar kan vi inte hantera din ansökan. Vi kan då skicka tillbaka ansökan för komplettering eller avslå ansökan. Det finns inga garantier att du blir föreningskund hos oss när du har skickat in ansökan.

    Gå in här för att läsa mer om vad du behöver göra för att bli föreningskund

  • Vårt erbjudande till enskilda företagare är tre olika paket, där bland annat bankgiro ingår. Men först behöver du registrera din enskilda firma på verksamt.se för att få en F-skattsedel. Om du är privatkund hos oss går det sedan bra att ringa 0771-33 44 33 så hjälper vi dig att komma igång med det du behöver. Om du inte är privatkund hos oss måste du fylla i en Ansökan ny företagskund och lämna in på närmaste bankkontor så hjälper vi dig där med det du behöver. Självklart måste vi i båda fallen först göra en bedömning av din verksamhet. Mer information om våra företagspaket

  • Snabbaste vägen är via internetbanken företag och där kan du ansluta dig till Swish företag. Viktigt att tänka på är att den som gör beställningen har rätt behörighet (rätt att teckna avtal Swish). Mer information om Swish företag

  • Företagets behörighetsadministratör kan lägga till en ny företagsanvändare direkt i internetbanken via menyn "Användare och behörigheter" och klicka på ”Lägg till ny användare”. Möjligheten att lägga till ny användare finns i båda versionerna av internetbanken. Som ett sista steg slutsigneras avtalet av firmatecknare. Den nya användaren kan sedan tilldelas olika behörigheter, även det görs direkt i internetbanken. Mer information om hur du går till väga

  • Engagemangsbeskeden hittar du under ”Dokument” i nya versionen av internetbanken företag och under ”Elektroniska dokument” i tidigare versionen av internetbanken företag. Så här gör du för att beställa ett nytt engagemangsbesked

  • Återrapporteringen finns under ”Dokument” i nya versionen av internetbanken företag och under ”Elektroniska dokument” i tidigare versionen av internetbanken företag.

Mer information

Digitala tjänster

Med våra digitala tjänster blir vardagen enklare. Gör dina bankärenden smidigt när det passar dig!

Fick du inte svar din fråga?

Kontakta oss på 0771-33 44 33 så hjälper vi dig.