Hoppa till textinnehållet

Vi hjälper dig gärna!

Skriv din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Reseförsäkring Mastercard Platinum

Mastercard Platinum ger dig försäkringar och skydd som täcker upp vid många oförutsedda händelser som kan inträffa i samband med din resa. Läs mer om reseförsäkringen!

För att kortets reserelaterade försäkringar och avbeställningsskydd ska gälla behöver du:
  • Betala mer än 50 % av resan med ditt betal- och kreditkort Mastercard Platinum. 
  • Påbörja resan inom Norden. 
  • Betala via Swedbanks eller sparbankernas tjänster Internetbetalning, Girobetalning och Direktbetalning likställs med en kortbetalning.

Kontakt

Försäkringsgivare för Mastercard Platinum: ERV

 

Skadeanmälan

erv.se/swedbankplatinum

 

Övriga frågor

0771-42 00 10
 

Frågor och svar

För vem gäller försäkringen?


Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare, men även för din make eller maka, registrerade partner eller sambo samt för barn under 23 år som fortfarande bor hemma. Försäkringen gäller även för kortinnehavarens och dennes make/maka/sambo/registrerade partners föräldrar samt barnbarn under 23 år som följer med på resan utan förälders sällskap.

Om en medresenär som är innehavare av ett annat Swedbank- eller sparbankskort betalar kortinnehavarens resa till mer än 50 % med sitt Swedbank- eller sparbankskort, gäller försäkringen på samma sätt som om kortinnehavaren själv hade betalat resan med sitt eget kort. Det ska framgå av bokningsbevis eller liknande att kortinnehavarna är medresenärer till samma resmål.

Behöver jag ytterligare försäkring?


När du är ute och reser är det viktigt med ett ordentligt försäkringsskydd i form av exempelvis en reseförsäkring. Om du inte har ett reseskydd i din hemförsäkring bör du teckna en separat reseförsäkring.

Hur gör jag en skadeanmälan?


Du ska göra en skadeanmälan så snart som möjligt. Enklast är att anmäla händelse på ERVs webbplats: www.erv.se/kort. Du kan även kontakta ERV på telefon: 0771-28 80 00. När du ska göra din skadeanmälan är det viktigt att du har ditt försäkringsnummer, bokningsnummer eller kortnummer redo. Se även till att ha bankkontouppgifter tillgängliga samt intyg och kvitton som styrker det inträffade.