Behöver jag fullmakt?

Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt). Ni bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot. Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig.

Behöver jag vara kund för att mitt barn ska kunna skaffa tjänsterna?

Nej. Om du som förälder inte är kund i Snapphanebygdens Sparbank kan du besöka ett bankkontor så hjälper vi dig att skaffa tjänsterna till ditt barn.

Vad kan mitt barn göra i appen?

  • Skaka fram sitt saldo på kontot
    Ditt barn aktiverar snabbsaldo i appen under Inställningar - Snabbsaldo.
  • Föra över pengar mellan konton
  • Läsa Lyckoslanten

Hur öppnar jag mitt barns kort för internetköp?

1. Logga in i din internetbank
2. Klicka på Övriga tjänster
3. Klicka på Barns tjänster - välj Hantera internetköp

Hur gör jag för att öppna ett sparkonto till mitt barn?

För att öppna ett e-sparkonto i barnets namn besöker du ett kontor. Om inte båda föräldrarna kan närvara behöver du ha en muntlig fullmakt. 

Om du vill börja månadsspara i ett Investeringssparkonto (ISK) kan du läsa mer här: Börja barnspara

Hur ser jag saldot på mitt barns konto?

Om du som förälder enbart behöver kunna se saldo och transaktioner på ditt omyndiga barns ungdomskonto i din egen internetbank eller app så är du välkommen att ringa oss på 0771-22 11 22 och be att få "titträtt" på ditt barns konto, så lägger vi till det. När du gör ditt barn till kund digitalt så får du automatiskt denna ”titträtt” på de konton som öppnas.

Vill du som förälder även kunna ta ut pengar från barnets ungdomskonto behöver du intyga att du har en muntlig fullmakt från den andra föräldern, om ni är två föräldrar. Du är välkommen att ringa oss på 0771-22 11 22 och ändra uttagsrätt samt intyga att du har fullmakt att göra detta.

Hur skaffar mitt barn ID-kort?

Barn under 18 år kan ansöka om id-kort (identitetskort) hos Skatteverket eller hos Polisen.

Kan mitt barn ansluta till Apple Pay?

Ja, barn från 13 år kan ansluta till Apple Pay.
Så här ansluter sig barn 13-17 år till Apple Pay

Hur skaffar mitt barn Mobilt BankID för att kunna logga in till en myndighet?

Så beställer du Mobilt BankID till ditt barn

Vad är skillnaden mellan ett Mobilt säkerhetsID och ett Mobilt BankID?

Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod som Snapphanebygdens Sparbank har för barn när de ska logga in i Sparbanken Privat-appen, internetbank och swisha. Barnet använder BankID säkerhetsapp (samma app som vuxna har) men den kommer bara fungera vid inlogg till Snapphanebygdens Sparbank.

Med ett Mobilt BankID kan barnet också logga in på externa plattformar som till exempel 1177. Barn som har ett Mobilt SäkerhetsID kan uppgradera det till ett Mobilt BankID tillsammans med en förälder i Sparbanken Privat-appen. Det kan också beställas genom att ni tillsammans besöker ett bankkontor.
Om BankID för unga och hur de fungerar

Mitt barn har ny mobil - hur gör jag?

Be barnet ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish och Sparbanken Privat-appen på sin nya mobil. Du som förälder aktiverar tjänsterna i din egen app under menyn Övriga tjänster - Barns tjänster. Om barnet hade ett Mobilt BankID på sin gamla mobil så behöver du först spärra det gamla innan du beställer ett nytt.

Vad händer när du som barn fyller 18 år?

När du fyller 18 år får du kostnadsfritt en rad tjänster som gör ditt ekonomiska liv enklare. Du kan bland annat betala räkningar, föra över pengar till andras konton och öppna olika typer av sparanden. Du får också ett nytt bankkort som du kan handla fritt med på nätet samt ansluta till Apple Pay.
Nyckelkund ung